Sacred Dance
Mostrando 1-12 de 13 artigos, teses e dissertações.
-
1. Vestígios: conversas entre o teórico e o artístico
This thesis is a written actualization of the stages of research, artistic creation process, and installation of Vestígios, as well as its subsequent public presentations. A work created at the intersection between the languages of dance, of video installation and of performance. Vestígios resulted from a research and creative experience developed over mor
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 03/09/2012
-
2. O processo de criação sob a perspectiva da Psicologia Analítica : Danças Circulares Sagradas coligadas ao processo de criação em dança / The creation process from the perspective of Analytical Psychology : Sacred Cicle Dances related to the process of creation in dance
Este trabalho trata do processo de criação artística, especialmente no campo da Dança, sob a perspectiva da Psicologia Analítica de C.G. Jung. De acordo com ele, o anseio criativo do ser humano deriva do inconsciente, especificamente do Inconsciente Coletivo, e se configura através de imagens simbólicas. O processo criativo depende do acesso às image
Publicado em: 2010
-
3. CONTRA-DANÇA: RITUAL E FESTA DE UM POVO / Counter-dance: Ritual and Feast of a people.
The subject of this dissertation is the counter-dance as cultural, religious and artistic manifestation in the Divines Feast, Pentecost, even in Pirenópolis as in Santa Cruz. The categories used to interpretate this social fact will be the concepts of tradition, memory and identity. The principal purpose is to study the counter-dance as fundamental element
Publicado em: 2009
-
4. O Santo que dança : uma vivencia corporal a partir do eixo co-habitar com a fonte do metodo bailarino-pesquisardor-interprete (BPI) / The Saint that dance : a corporal living from the axis co-inhabiting with the source of the BPI: Bailarino - Pesquisador - Interprete (
This study is mainly aimed at going deeply into the co-inhabiting axis with the source of the BPI: Bailarino-Pesquisador-Intérprete (Dancer-Researcher-Interpreter) method, from the author s field research with Saint Gonçalo s Dance devotees from Ponte Nova de Munhoz - MG rural district and with the ones from Fazenda Grande de Pouso Alegre - MG. The method
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 18/06/2007
-
5. Dance in Cristian Worship. / A DANÇA NO CULTO CRISTÃO
A arte como expressão da plenitude do ser sempre esteve relacionada ao rito. A dança como expressão artística e participante do rito se desenvolve em cada cultura, de forma a ser a expressão do amadurecimento de conceitos e valores culturais de um povo. Ela se torna um reflexo da sociedade em que está inserida. O presente estudo quer fazer uma análise
Publicado em: 2007
-
6. O Santo que dança : uma vivencia corporal a partir do eixo co-habitar com a fonte do metodo bailarino-pesquisardor-interprete (BPI) / The Saint that dance : a corporal living from the axis co-inhabiting with the source of the BPI: Bailarino - Pesquisador - Interprete (
This study is mainly aimed at going deeply into the co-inhabiting axis with the source of the BPI: Bailarino-Pesquisador-Intérprete (Dancer-Researcher-Interpreter) method, from the author s field research with Saint Gonçalo s Dance devotees from Ponte Nova de Munhoz - MG rural district and with the ones from Fazenda Grande de Pouso Alegre - MG. The method
Publicado em: 2007
-
7. O Sagrado na Dança Ritual Indígena Brasileira: Bororo, um estudo de caso
In the history of religion, the dance has not always been considered an element of expression of the sacred. The purpose of this research is to understand the importance of the sacred rituals of an ancient culture. The Bororo community is a native society found in Mato Grosso, Brazil, and was selected specifically to compose a study of case. For this purpose
Publicado em: 2006
-
8. Educadores na roda da dança : formação-transformação
The research that gave form to my doctorate thesis developed and grew from the material I could collect during the process of meeting with four groups of educators, in Blumenau (S C) and in Campinas (SP). The meetings had a special characteristic: we met for dancing in circle together. From the experience with the sacred circle dances, inspired by the dances
Publicado em: 2006
-
9. Danças circulares sagradas : imagem corporal, qualidade de vida e religiosidade segundo uma abordagem junguiana
In this doctoral dissertation we investigated the effect of Circular Sacred Dances over the experience of religiosity and over the quality of life. Changing in body image of the persons involved, as well as the constellation (appearance) of archetypical images have also been investigated. We had previously believed that a re-signification of body image, qual
Publicado em: 2005
-
10. No giro do rosário: dança e memória corporal na Comunidade dos Arturos / In Rosarios gyrus: dance and body memory in Arturos community
The aim of this work is to investigate a subtle passage from the oral to the body memory within the Congado ritual of the Arturos community, situated in the city of Contagem, near Belo Horizonte, in the State of Minas Gerais. The main characteristic of the community is that it has succeeded in keeping its traditions which have been transmitted from one gener
Publicado em: 2003
-
11. The body as symbolic expression in rituais of the candomblé: initiation, trance and dancy of orixas. Goiânia: universidade católica de goiás, 2003. / O CORPO COMO EXPRESSÃO SIMBÓLICA NOS RITUAIS DO CANDOMBLÉ: INICIAÇÃO, TRANSE E DANÇA DOS ORIXÁS
The objective of this paper is to show the body as an area and possibility of a religious manifestation inside the conception of the world of candomblé. The importance of the body universe, its legitimacy and alterity as a symbolic language ruled in ritual performances of candomblé: initiation, anguish and orixá dance, retaking the involvement of body ins
Publicado em: 2003
-
12. "A dança circular sagrada e o Sagrado" / The Sacred circle dance and the Sacred
A Dança Circular Sagrada é uma prática de dança contemporânea, que procura resgatar sua função primordial no passado, enquanto integrada no complexo Canto-Dança-Oração, fazendo-a agir como uma forma prática de auto-conhecimento e transcendência. Movimento iniciado pelo alemão Bernhard Wosien, em meados da década de 70, e difundido pela Comunida
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 30/11/2002