Pianists
Mostrando 1-11 de 11 artigos, teses e dissertações.
-
1. Leitura à primeira-vista na formação do pianista colaborador a partir de uma abordagem qualitativa / Sight-reading in the formative years of collaborative pianists from a qualitative approach
Durante sua formação, um pianista pode receber treinamento para atuar em diversos campos profissionais: concertos e recitais, música de câmara, ensino e pesquisa, entre outras. Especialmente para algumas atividades relacionadas à música feita em conjunto, o pianista precisa ter a habilidade de ler à primeira-vista com desenvoltura e conseguir, atravé
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 14/12/2011
-
2. O pianista camerista, correpetidor e colaborador: as habilidades nos diversos campos de atuação / The chamber music pianist, and collaborator correpetidor: skills in various fields of activity
Este estudo apresenta uma discussão e investigação sobre os campos de atuação e habilidades desenvolvidas por pianistas profissionais de conjunto, avaliando suas funções e aquisição de conhecimento específico da área. Também propõe definições para utilização dos termos colaborador, correpetidor e camerista. O primeiro capítulo trata da atua
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 31/03/2010
-
3. The chamber music pianist, and collaborator correpetidor: skills in various fields of activity / O pianista camerista, correpetidor e colaborador: as habilidades nos diversos campos de atuação
Este estudo apresenta uma discussão e investigação sobre os campos de atuação e habilidades desenvolvidas por pianistas profissionais de conjunto, avaliando suas funções e aquisição de conhecimento específico da área. Também propõe definições para utilização dos termos colaborador, correpetidor e camerista. O primeiro capítulo trata da atua
Publicado em: 2010
-
4. Estudo das ressonâncias na Sequenza IV de Lucio Berio
The present work focus effects of resonance on Sequenza IV for piano by the italian composer Luciano Berio (1925-2003), assuming the hypothesis that the resonance is a structural material. Therefore, five excerpts were selected from the score and extracted from recordings of three chosen pianists. Fifteen spectral analysis were elaborated to illustrate resul
Publicado em: 2009
-
5. Estudo comparativo entre edições práticas e edições urtext de sonatas para piano de Joseph Haydn
This study investigated practical and Urtext editions of the piano sonatas by Joseph Haydn (1732-1809), departing from differences in the notation and interpretation of articulations and ornaments. Chapter I presents the review of literature on notation and instrument interpretation in the eighteenth century; Chapter II presents the piano sonatas by Haydn an
Publicado em: 2009
-
6. A intenção do intérprete e a percepção do ouvinte: um estudo das emoções em música a partir da obra Piano Piece de Jamary Oliveira.
The objective of this study was to investigate the communication of emotions between the performer and the listener, through the piece Piano Piece (1984) by Jamary Oliveira. The study counted with three pianists, who played and recorded the piece, and 105 listeners. A software that recorded in real time the perception of listeners has been designed for the s
Publicado em: 2008
-
7. A avaliação da perfomance no canto lírico : uma análise de conteúdo
In the musical field, issues of assessment and evaluation have been the subject of great discussion. There seems to be relatively little research on matters relating to the performance of classical singing in spite of the great diversity of material such as learning and course outcomes, content standards, curriculum standards, program handbooks, syllabus boo
Publicado em: 2006
-
8. Analise das alterações nos padrões de preensão palmar em pianistas
This work describes an experimental study that aimed to quantitatively analyze the palmer gripping patterns of pianists during the execution of function tasks relating to gripping and speed of execution. Twenty-five subjects (11 pianists and 14 non-pianists) carried out 4 tasks with their right hand: Gross gripping at fast speed (T1); Gross gripping at low s
Publicado em: 2005
-
9. Decisões técnico-musicais e interpretativas no Segundo Caderno de Poesilúdios para piano de Almeida Prado
This research focus on the second book of Almeida Prados Poesilúdios for solo piano from a pianistic perspective, regarding both technique and language. This research also work with the extra musical images that inspired the composer, either from the indications found in the score or the composer himself, in order to obtain a better insight on the sets musi
Publicado em: 2004
-
10. Musica cenica para piano : cinco peças brasileiras
This work intends to investigate the scenic music for piano made in Brazil during the twentieth century, especially in the period around the 19705, verifying the possibilities of performance of this kind of music and contributing for research and education practices of Brazilian contemporary music as well as divulge this repertoire. Five representative piece
Publicado em: 2002
-
11. Isolated painless manual incoordination in 57 musicians.
Focal motor syndromes are reported in 57 instrumental musicians who presented with painless uncoordinated movement of the upper limbs. Three stereotyped afflictions were noted: flexion of the 4th and 5th fingers in pianists, flexion of the 3rd finger in guitarists, and extension of the 3rd finger in clarinetists. Our patients differed from those with general