Pianist
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1. Leitura à primeira-vista na formação do pianista colaborador a partir de uma abordagem qualitativa / Sight-reading in the formative years of collaborative pianists from a qualitative approach
Durante sua formação, um pianista pode receber treinamento para atuar em diversos campos profissionais: concertos e recitais, música de câmara, ensino e pesquisa, entre outras. Especialmente para algumas atividades relacionadas à música feita em conjunto, o pianista precisa ter a habilidade de ler à primeira-vista com desenvoltura e conseguir, atravé
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 14/12/2011
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2. O pianista camerista, correpetidor e colaborador: as habilidades nos diversos campos de atuação / The chamber music pianist, and collaborator correpetidor: skills in various fields of activity
Este estudo apresenta uma discussão e investigação sobre os campos de atuação e habilidades desenvolvidas por pianistas profissionais de conjunto, avaliando suas funções e aquisição de conhecimento específico da área. Também propõe definições para utilização dos termos colaborador, correpetidor e camerista. O primeiro capítulo trata da atua
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 31/03/2010
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3. The chamber music pianist, and collaborator correpetidor: skills in various fields of activity / O pianista camerista, correpetidor e colaborador: as habilidades nos diversos campos de atuação
Este estudo apresenta uma discussão e investigação sobre os campos de atuação e habilidades desenvolvidas por pianistas profissionais de conjunto, avaliando suas funções e aquisição de conhecimento específico da área. Também propõe definições para utilização dos termos colaborador, correpetidor e camerista. O primeiro capítulo trata da atua
Publicado em: 2010
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4. Zeitgestalt - análise e performance do trio em sol menor de Francisco Braga / Zeitgestalt Análysis and Performance of Trio in G minor by Francisco Braga
The present work extends the research presented for Masters concluded in 2002 at PUC-SP, on a method of analysis of Zeitgestalten towards musical performance. On that occasion it was carried out a study on the theoretical foundations of the method and the Zeitgestalten analysis of pieces for piano solo, based on the book Denken und spielen (Thinking and Play
Publicado em: 2009
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5. A música dos pianistas de Salvador: sete compositores e suas práticas musicais.
Esse trabalho tem como objetivo geral investigar e contextualizar o fenômeno da criação musical por parte de pianistas compositores da cidade de Salvador (Ba) na atualidade. Como objetivo específico, visa publicar os seus depoimentos sobre a arte de tocar e compor música para piano e os seus perfis profissionais e artísticos. Visa ainda situar o fenôm
Publicado em: 2008
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6. Dança brasileira and dança negra for piano by Camargo Guarnieri : an interpretative approach / Dança brasileira e dança negra para piano solo de Camargo Guarnieri : uma abordagem interpretativa
Camargo Guarnieri (01/02/1907 - 13/01/1993) is one of the most important Brazilian composers. His large output includes music for orchestra, chamber music, solo voice, choir and solo instruments. Guarnieri was an accomplished pianist and wrote several pieces for piano. A significant amount of research has been conducted on Camargo Guarnieri´s music both in
Publicado em: 2008
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7. Os sete estudos para piano de Gilberto Mendes / Os sete estudos para piano de Gilberto Mendes
This work approaches the seven piano Études by Gilberto Mendes in an analysis focusing interpretation issues. In combining this objective to that of registering the compositional techniques applied, we tried to compare these pieces to earlier works, looking for a better understanding of the language of this composer who is considered one of the best in Braz
Publicado em: 2008
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8. Territoires de l Oubli : Continuum, Process and listening - a performance conception / Continuum, Processo e Escuta em Territoires de l Oubli : concepção de uma interpretação
This thesis connects theoretical framework to interpretative perspective. It discusses Spectral Music in the context of piano performance. This research aimed to develop an interpretative conception for Tristan Murail?s Territoires de l´Oubli. Three aspects were studied along this goal: incorporation of the Continuum notion, study of the Process idea and th
Publicado em: 2008
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9. A Sertaneja de Brazílio Itiberê: uma análise formal e interpretativa
This work provides historical, analytical and performance aspects about A Sertaneja (The Countryside Lady), a piano work written by the Brazilian composer Brazilio ItiberE in 1869. This is one of the first works that marked the beginning of music nationalism in Brazil. At the end of the nineteenth-century, when it was written, virtuosity and the search for n
Publicado em: 2007
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10. Musictherapy as a coadjuvant treatment of Parkinson Disease / A musicoterapia como tratamento coadjuvante à Doença de Parkinson
This study is a result of a research in the qualitative approach, in the Gerontology and Musictherapy scenario. It was analyzed the importance of alternative practices like playing an instrument, singing, or practicing a guided musical exercise as a therapy activity for old people with Parkinson Disease. The data collection was based on questionnaires, with
Publicado em: 2006
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11. As peças para piano de Altino Pimenta.
This dissertation aims at creating general references on Altino Rosauro Salazar Pimentas piano work, cataloguing his piano work, showing his artistical importance, with comments on his style and descriptions of the pieces. This dissertation is structured in three chapters. The first is a biography that shows the composer as an important artistic celebrity. T
Publicado em: 2005
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12. Analise das alterações nos padrões de preensão palmar em pianistas
This work describes an experimental study that aimed to quantitatively analyze the palmer gripping patterns of pianists during the execution of function tasks relating to gripping and speed of execution. Twenty-five subjects (11 pianists and 14 non-pianists) carried out 4 tasks with their right hand: Gross gripping at fast speed (T1); Gross gripping at low s
Publicado em: 2005