Canto Orfeonico
Mostrando 13-20 de 20 artigos, teses e dissertações.
-
13. Memórias de professoras de música : um olhar para práticas escolares entre as décadas de 1950 a 1980
O presente trabalho é resultado de uma pesquisa de mestrado cujo objetivo foi descrever e analisar a trajetória docente e a prática pedagógica de quatro professoras de música que deram aulas em escolas do interior de São Paulo, no período de 1952 a 1971, época em que a música era disciplina obrigatória, e que vivenciaram os momentos de transição
Publicado em: 2009
-
14. História da disciplina de música e canto orfeônico em duas escolas secundárias públicas de Londrina (1946- 1971)
The focus of this research has been to make a case study on the history of Music Teaching in Secondary State Schools in Londrina-Pr from the year 1946 to 1971. The year 1946 was chosen as the starting point for having been the year when the first Secondary State School - Ginásio Estadual de Londrina - was open. The year 1971 is the end of the time studied,
Publicado em: 2009
-
15. Educação musical escolar: O canto orfeônico na Escola Normal de Belo Horizonte (1934-1971)
This study addressed the settlement of Orfpheonic Singing as a musical education modality in the period between 1934 e 1971 at Escola Normal of Belo Horizonte, now called Instituto de Educação de Minas Gerais. Permanencies and disruptions on the discourse about school musical education and, in particular, about the education modality of Orfpheonic singing
Publicado em: 2008
-
16. Da arte à educação: a música nas escolas públicas - 1838-1971
Este estudo traça o percurso histórico do ensino da música nas escolas, demarcando seus processos de adaptação e transformação em disciplina escolar. Partiuse de sua instituição como matéria no currículo do Colégio Pedro II, em 1838 até a sua exclusão dos currículos escolares, em nível federal, em 1971. Fundamentada na perspectiva da Históri
Publicado em: 2008
-
17. A Era Vargas no pentagrama: dimensões político-discursivas do canto orfeônico de Villa-Lobos
This work makes a discursive analysis of the orpheonic singing spread through Brazilian society, in the years known as The Vargas Age (1930-1945), taken as part of the music teaching established by the State and commanded by Villa-Lobos. The collective singing, with its national anthems and/or patriotic songs, was also created to great chorus groups performa
Publicado em: 2007
-
18. O ensino coletivo direcionado no violino / O ensino coletivo direcionado no violino
The following Master dissertation presents a reflection about the teaching of bowed string instruments in group classes with focus on violin. Its analysis is based on the critique of comparative main methods of string class teaching. The objective is to elaborate a new methodology for string classes based on Brazilian folk music melodies. The first part of t
Publicado em: 2007
-
19. O canto coletivo na educação infantil e no ensino fundamental
Not informed.
Publicado em: 2003
-
20. Heitor Villa-Lobos : questão nacional e cultura brasileira
The present research consists in a sociological analysis about the career and ideas of the Brazilian composer Heitor Villa-Lobos concerning his relations with a huge set of problems related to National Question and Brazilian Culture between 1920 and 1945. The development of the present issue is based on the set of themes in Brazilian Modernism, on Getulio Va
Publicado em: 2002