Firstness
Mostrando 1-6 de 6 artigos, teses e dissertações.
-
1. A contemplação poética na primeiridade em Charles Sanders Peirce
O foco principal desta pesquisa é investigar o conceito de Primeiridade, cuja característica principal no plano da fenomenologia de Peirce desenha-se na interioridade dos sentimentos. É esta categoria que define a experiência típica do poeta, a saber, aquela que Peirce define como olhar para o mundo como ele se apresenta em sua presentidade, sem mediaç
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 18/10/2011
-
2. Signos e Metáforas na Comunicação da Música
The key questions that triggered this research were: does music communicate anything? what does it communicate? is that communication metaphorical? The communication theme in music, which is a non-verbal language and, perhaps, the most intransitive of the arts through its evident independence in relation to the factic world and intense vagueness of its objec
Publicado em: 2007
-
3. Formulações de C. S. Peirce para conceitos-chave do século XIX: o instante e a evolução
O século XIX viu nascer a produção industrial de bens materiais e a explosão demográfica. Trouxe também à luz os primeiros meios técnicos de comunicação, o telégrafo e a fotografia. Aliados às máquinas impressoras, esses meios foram responsáveis pela explosão do jornal e pelo advento da comunicação de massa. Ao mesmo tempo, revolucionaram-se
Publicado em: 2007
-
4. A relação humano maquínico no imaginário cinematográfico / The human-machinic relation in the cinematographic imaginary.
This work studies the human-machinic relation in the cinematographic imaginary. It is based on Phenomenology and General Theory of the Signs developed by Charles Sanders Peirce. For our study we choosed three science fiction movies that reflect three moments of the technological innovations that marked the twenty century culture: Industrial Revolution, Elect
Publicado em: 2005
-
5. As bases fisiologicas da estrutura triadica da semiotica : analise dos processos perceptivos e cognitivos da criação artistica
This work aim to demonstrate that there is a physiologic base for the triadic division of Peircean semiotic and, if we accept this, we can point to the establishment of new semiotic theory for the creativity. This paper come to prop that the semiotic s triadic frame derives from the own human brain s evolutionary structure. Using the approach propose first o
Publicado em: 2005
-
6. O ofício de interpretar: objeto enquanto aparência e realidade à luz da filosofia de Peirce
In this text, we have sought to demonstrate how we can interpret the object as an appearance and as a reality, according to the philosophy of Peirce, as explained based in triadic logic of symbol interpretation. The construction of this logic is developed in phenomenology, through the categories of Firstness, Secondness and Thirdness, the last one playing th
Publicado em: 2000