Expressionism
Mostrando 1-12 de 21 artigos, teses e dissertações.
-
1. Variaciones Greenberg: apogeo y debacle de un crítico de arte
Abstract: Starting from the classic text Avant-garde and kitsch, we propose to analyze the work of the North American critic Clement Greenberg. After the US state intervention in the arts between 1935 and 1943 (the WTA), Clement Greenberg emerged as one of the main critics who sought to unify the “high art” of that country. The critic attempted to justif
Trans/Form/Ação. Publicado em: 07/10/2019
-
2. Subjective time perception is affected by different durations of exposure to abstract paintings that represent human movement
Time perception can be affected by real emotional pictures of people that evoke different levels of arousal. Figurative artwork images of body postures that imply movement with different intensities and evoke different levels of arousal can modulate the perception of time. The present study investigated whether abstract paintings that represent motion in dif
Psychol. Neurosci.. Publicado em: 2014-12
-
3. Literatura e luz : iluminação elétrica, teatro e o filme expressionista
This article discusses the influence of electric illumination on theatre and the so called expressionist film. It starts with a short historical overview and will then argue that the only film with a narrative as well as a visual design in expressionist tradition is From Morn to Midnight, based on a play written in 1912 by Georg Kaiser and released in same y
Publicado em: 2011
-
4. Expressionistic aspects in some works by Tenessee Williams and by other american authors
A presente dissertação se propõe a traçar o desenvolvimento do Expressionismo desde sua origem na Alemanha da década de 1910 até o teatro estadunidense da década de 1920, assim como a influência desse movimento de vanguarda na obra do dramaturgo americano do pósguerra, Tennessee Williams. Para esse fim, a relação entre artes visuais, teatro, liter
Publicado em: 2010
-
5. Angústia e a proximidade com estéticas vanguardistas: análise das imagens, do narrador e seu conflito / Angústia and proximity with aesthetic of vanguard : analysis of the images, of narrator and his conflict
Since Angústia was published in 1936 it has been observed that the critic has devoted uneven attention to it by not highlighting it as this present work attempts. The aim of this analysis of the work of Graciliano Ramos (1892 AL 1953 RJ) is to emphasize its importance and singularity in the Brazilian Literature scenario, by distinguishing it from other work
Publicado em: 2009
-
6. Graciliano Ramos : a dor e a náusea
O presente trabalho de doutoramento em Literatura Brasileira, intitulado Graciliano Ramos: a dor e a náusea, consiste na análise dos quatro romances de Graciliano Ramos - Caetés (1933), São Bernardo (1934), Angústia (1936) e Vidas Secas (1938) - à luz de alguns preceitos básicos do expressionismo alemão, com o objetivo de propor um deslocamento de pe
Publicado em: 2009
-
7. NEOCONCRETISMO E DESIGN: A PROGRAMAÇÃO VISUAL DE LYGIA PAPE PARA O CINEMA NOVO, NA DÉCADA DE 1960 / NEOCONCRETISM AND DESIGN: LYGIA PAPE¿S GRAPHIC DESIGN FOR THE NEW CINEMA MOVEMENT, IN THE 1960¿S
This work aims to study some concepts discussed by the international constructivist vanguards and their impact on the Brazilian constructive project. The research verifies that the emergence of the concrete art and the establishment of the industrial design as a discipline in Brazil, during the 1950¿s and 1960¿s, were inserted in a national program of mode
Publicado em: 2009
-
8. Azuis românticos na lírica de Georg Trakl / The recurrent blue motifs in the latest phase of poet Georg Trakl
Motivos azuis recorrentes na última fase (1912 a 1914) do poeta austríaco Georg Trakl são comentados à luz de influências românticas. As imagens azuis desta lírica revelam vertentes românticas como o tributo à noite, a remitização, o clima crespuscular e de obscurecimento progressivo a partir do final do século XIX. A atribuição inusitada de co
Publicado em: 2008
-
9. A dança expressionista alemã : contribuições e incentivos para a dança na Bahia. / Expressionist dance : contributions and incentives for dance in Bahia.
Trata essa dissertação de desenvolver estudos e pesquisas sobre A Dança Expressionista Alemã: Contribuições e Incentivos para a Dança na Bahia, que poderão trazer novos entendimentos da dança contemporânea, assim como agregar informações e análises acadêmicas com relação à importância da criação da Escola de Dança da UFBA e sua permanên
Publicado em: 2008
-
10. O caminhar das sombras imemoriais - encenação do universo rosiano a partir da exegese do canto Nenhum, Nenhuma, de Guimarães Rosa / O caminhar das sombras imemoriais - encenação do universo rosiano a partir da exegese do canto Nenhum, Nenhuma, de Guimarães Rosa
Intersemiotic translation of the short story Nenhum, Nehuma by Guimarães Rosa, into scenic language, in a transliteration exercise from prose to performance. Arranged in a systematized manner, this meeting process between Guimarães Rosas and scenic language shows the transformation of the short story into a staged performance by using semiotic systems of a
Publicado em: 2008
-
11. No limiar do desconhecido : reflexões sobre o objeto no teatro de Tadeusz Kantor / No limiar do desconhecido : reflexões sobre o objeto no teatro de Tadeusz Kantor
Tadeusz Kantor (Poland 1915/1990) was one of the most important men of theater of the 20th century. His theater has an intense connection with plastic arts and it was strongly influenced by the vanguards from the beginning of the last century: Constructivism, Bauhaus, Dadaism, Surrealism, and Expressionism. His theater is identified by the occurrence of stro
Publicado em: 2008
-
12. A musica de Morton Feldman sob a otica de sua compreensão da pintura do expressionismo abstrato / The music of Morton Feldman by the optic of his comprehension of abstract expressionism painting
Esta pesquisa reflete a relação entre a música do compositor norte americano Morton Feldman e o grupo de pintores do Expressionismo Abstrato The New York School of Visual Arts - partindo da ótica do próprio compositor. Abordamos a maneira como Feldman trabalhou concepções advindas da pintura na composição técnica e estética em sua música. Para di
Publicado em: 2008