Classical Tradition
Mostrando 1-12 de 31 artigos, teses e dissertações.
-
1. Arte, poder e tradição: o Palácio Tiradentes e a construção de um imaginário político e republicano brasileiro.
RESUMO Inaugurado como sede do Congresso Nacional em 1926, o Palácio Tiradentes tornou-se um símbolo político nacional na cidade do Rio de Janeiro e se consolidou como um dos edifícios mais representativos do ecletismo na década de 1920. Este artigo tem por finalidade analisar a construção de uma representação histórica por meio da tradição clás
ARS (São Paulo). Publicado em: 05/09/2019
-
2. Condição humana e educabilidade: um problema nuclear das teorias educacionais clássicas
Resumo: O diálogo vivo e criativo com a tradição pedagógica é um recurso poderoso para a construção de ferramentas conceituais apropriadas que dão solidez teórica ao campo pedagógico, capacitando-o para compreender a atualidade educacional. No âmbito da tradição pedagógica clássica, o vínculo entre condição humana e teoria educacional const
Rev. Bras. Hist. Educ.. Publicado em: 14/01/2019
-
3. Non-domination and Political Institutions: The Contested Concept of Republican Democracy
Following the republican revival of the last few decades, the ideal of freedom as non-domination has become an important point of convergence among republican theorists, especially among those associated with neo-Roman republicanism. Furthermore, all neo-Roman theorists argue that a legitimate republican polity in contemporary societies must take a democrati
Bras. Political Sci. Rev.. Publicado em: 2015-04
-
4. Panatenaicas: tradição, permanência e derivação / Panathenaics: tradition, permanence and derivation
Panatenaicas. Tradição, permanência e derivação. O que são ânforas panatenaicas? Depois de mais de duzentos anos de notícias sobre esse tipo de vaso, tal questão parece ingênua; entretanto, a avaliação atual indica uma série de inconsistências. Considerando a importância desse tipo de vaso para a pesquisa ceramológica, arqueológica e da hist
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 09/03/2012
-
5. O que há de materno na língua? : considerações sobre os sentidos de língua materna no processo de gramatização brasileira nos séculos XIX e XX / What is so motherly-like in the language? : regards about the sense of mother tongue in the Brazilian grammatisation process in the XIX and XX centuries
The senses of the expression "mother language" in the initial period of the Brazilian process of grammatization are the subject of research in this work, which takes a historical and discursive conception of the sense and is based on the History of Linguistic Ideas, a theoretical and methodological field that considers as constitutive the relation between th
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 14/02/2012
-
6. Instrumentation and orchestration in nationalism: a study of four representative works of the brasilian symphonic repertoire / Orquestração e instrumentação no nacionalismo: Um estudo de quatro obras representativas do repertório sinfônico brasileiro
This research analyzes the orchestration and instrumentation of four pieces that appear within the nationalist school of Brazil, looking for its external influences, creative processes, similarities, differences and particularities. The four works are: Série Brasileira (1888-1896) by Alberto Nepomuceno (1864-1920), Choros n10 (1926) by Heitor Villa-Lobos (1
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 25/03/2011
-
7. A formação do gosto musical na crítica jornalística de Herbert Caro no Correio do Povo (1968-1980) : da torre de marfim ao rés do chão
This dissertation intends to analyze how the critic Hebert Caro (1906-1991) entices the liking of classical music, considering that journalism has the mediation function of approximating readers to specialized fields and that the criticism is a fertile expression in this sense. German Jew rooted in Brazil in 1935, Caro was an active figure in Porto Alegre¿s
IBICT - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Publicado em: 2011
-
8. Autor, narrador e discurso: uma leitura da obra O crime do padre Amaro
This paper aims to show the pluringualism in the work O crime do padre Amaro, by Eça de Queirós, based on Mikhail Bakhtins theories, who defends that every and any discourse is exempt from neutrality and full of intentions. Inspired by the dialogical and polyphonic theories, this paper will investigate the multiple voices in the narrative, searching for re
Publicado em: 2009
-
9. O Pagador de Promessas: um drama trágico em tempos modernos
This work aims at a critical and interpretative analyses of Dias Gomes dramatic work, the focus of investigation being placed on the social drama O Pagador de Promessas. The theoretical basis for this study departs from the concept of tragedy in the philosophical and literary tradition, considering Aristotles propositions and his comments on the Greek traged
Publicado em: 2009
-
10. La tensión entre estática y dinámica desde la Antigüedad hasta el Renacimiento
Since Newton established the bases of classical mechanics, it has been readily accepted that statics is a chapter of physics. However, from Antiquity to the Renaissance the two disciplines, statics and dynamics, had different histories that only sometimes interacted with one another. In this article, part of this process is described whereby statics was esta
Scientiae Studia. Publicado em: 2008-12
-
11. De Horácio a Drummond, o tempo dispara; de Drummond a Horácio, o tempo repara
The purpose of this dissertation is to demonstrate as suggested by the title, that Carlos Drummond de Andrade in his poetry finds in the western Lyrical Poetry tradition some elements and brings them to his poetic works. Considering he was a modern poet and a modernist it was expected he should oppose any past or classical influence. Horace#s works are the s
Publicado em: 2008
-
12. ORPHIC RESSONANCES IN OS QUATRO CANTOS DO TEMPO BY DAVID MOURÃO-FERREIRA / RESSONÂNCIAS ÓRFICAS EM OS QUATRO CANTOS DO TEMPO DE DAVID MOURÃO-FERREIRA
This work aims to analyze Orpheu myths ressonances in Os quatro cantos do tempo, by portuguese writer David Mourão-Ferreira. The study is divided into three chapters. Chapter one intends to discuss the place of David Mourão-Ferreira in the portuguese contemporary poetry tendencys. Next, this chapter observe critics considerations about elements of classica
Publicado em: 2008