Chamber Music
Mostrando 13-24 de 25 artigos, teses e dissertações.
-
13. O cravo na música de Câmera contemporânea brasileira / The harpsichord in Brasilian contemporany chamber music
Este trabalho discute a presença do cravo na música contemporânea brasileira, com enfoque em música de câmera. Após uma breve contextualização do cravo na música de câmera brasileira, o trabalho se desenvolve em cinco partes principais, a saber: parte 1 - apresenta um histórico do cravo desde suas origens, no monocórdio de Pitágoras, até os mod
Publicado em: 2009
-
14. "Madrigais gauchos" of Bruno Kiefer : analysis, preparation and performance based on a new edition, critical and revised / "Madrigais gauchos" de Bruno Kiefer : analise, preparação e execução a partir de uma nova edição, critica e revisada
The object of this paper is the study of the twelve "Madrigais Gaúchos" for chamber choir by Bruno Kiefer aimed at the choral conductor in preparation for a conscious performance. This research examines the composer s experience with choirs, especially those with the "Coral da Faculdade de Filosofia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul" (Chorus of t
Publicado em: 2009
-
15. Khamaileon : fantasy for guitar and orchestra by Almeida Prado / Khamaileon : fantasia para violão e orquestra de Almeida Prado
Khamailéon is a fantasy for guitar and orchestra by Brazilian composer Almeida Prado (b. 1943). This is the first work he wrote for this instrument, within a repertoire that encompasses both solo and chamber pieces. It was written in 1970, when the composer was studying with Olivier Messiaen in Paris. It has an atonal language, with post-1950 European aesth
Publicado em: 2009
-
16. Estudos dirigidos para grupos de trompetes : fundamentos tecnicos e interpretativos / Guided studies for trumpet ensembles : technique and interpretive fundamentals
This study has as its main objective the proposal of clinical and interpretive studies aiming at the practice of chamber music for trumpet ensembles. Theoretical as well as practical procedures have also been presented as studies and divided into three levels: basic, medium and advanced already utilized in laboratory rehearsals of Oficina Trompetando (Unicam
Publicado em: 2008
-
17. Da leitura de partituras musicais à transcrição/arranjo para conjuntos de câmara.
The practice of transcribing/arranging piano scores into chamber music compositions for young ensemble performing students was not been done in class, in the Musical Training Courses I and II or in the Advanced Music Course at the Escola de Música e Belas Artes do Paraná (EMBAP Brazil). The ideal of providing a chamber music experience to young instrument
Publicado em: 2008
-
18. Dança brasileira and dança negra for piano by Camargo Guarnieri : an interpretative approach / Dança brasileira e dança negra para piano solo de Camargo Guarnieri : uma abordagem interpretativa
Camargo Guarnieri (01/02/1907 - 13/01/1993) is one of the most important Brazilian composers. His large output includes music for orchestra, chamber music, solo voice, choir and solo instruments. Guarnieri was an accomplished pianist and wrote several pieces for piano. A significant amount of research has been conducted on Camargo Guarnieri´s music both in
Publicado em: 2008
-
19. The piano technique of Johannes Brahms : Origins, the 51 exercises and their relationships with the piano works of the composer / A tecnica para piano de Johannes Brahms : Origens, os 51 exercicios e as relações com a obra pianisitica do compositor
This Thesis explores the 51 Exercises of Johannes Brahms (1833-1897) relating to his unique compositional style for piano. His Exercises synthesize the whole history of piano technique. Thus, we intend to establish a connection between this work and his concert repertoire with the search for keyboard virtuosity of earlier interpreters. The initial chapters g
Publicado em: 2007
-
20. Theory and practice of the thorough-bass : un approach through J.S.Bach´s instructions / Teoria e pratica do baixo continuo : uma abordagem a partir das instruções de J.S.Bach
A presente dissertação de mestrado tem como assunto principal aspectos teórico-práticos da realização de baixo contínuo, abordando-os através do estudo do conjunto de documentos deixados por J.S.Bach acerca do tema. O primeiro grupo de instruções, que recebeu especial atenção neste trabalho, data de 1725, e aparece nas páginas finais do volume d
Publicado em: 2007
-
21. Style in singing and spoken performance of a brazilian chamber song : data from five brazilian lyric woman singers / O estilo na interpretação cantada e falada de uma canção de camara brasileira : dados de cinco cantoras liricas brasileiras
Música e Lingüística têm diversos pontos de contato na descrição e análise da voz cantada e falada. Neste trabalho, as considerações sobre a interpretação dessas duas produções passam pela abordagem de três possíveis determinantes: a partitura, o texto e a escola. O desenvolvimento da partitura enquanto documento aliado para a interpretação
Publicado em: 2007
-
22. Musica brasileira para trompa e piano : um repertorio desconhecido / Brazilian chamber music for horn and piano : an unkown repertoire
Esta pesquisa identifica o surgimento e a formação do repertório de obras brasileiras compostas para a formação trompa e piano. Consciente da importância e necessidade de estudos direcionados ao repertório brasileiro de trompa, este trabalho visa a divulgação destas obras e dos respectivos compositores, contribuindo para a bibliografia sobre o assun
Publicado em: 2006
-
23. João Dias Carrasqueira: um mestre da flauta
The aim of this work is to register and document the most important aspects of the life and work of João Dias Carrasqueira as a pioneer of the flute teaching in Brazil. It is based in a series of interviews given by João Dias Carrasqueira to the author of this work during the year of 1993, where he reports to his life as musician and a master of the flute.
Publicado em: 2006
-
24. Mahle e Kaplan : uma analise de duas peças para trompete na musica de camara
The main goals of this paper are: to demonstrate a musical analysis study; to find out the structure, the material, the pitches, the rhythms, the textures and the timbres, observing the composition techniques related to the trumpet chamber music repertoire written in the 20th century. The composition that will be studied are: MAHLE, E. Concertino para trompe
Publicado em: 2004