Entre o templo e a encruzilhada : Barravento-Exu-Firmino-Glauber Rocha
AUTOR(ES)
Jose Renato Noronha
DATA DE PUBLICAÇÃO
2001
RESUMO
This dissertation utilise Exu, Candomble´s entity, like allegory presents in the movie Barravento of Glauber Rocha in yours conditions of production and in the same composition of images in this film. The allegory career the anaemic power from rituals elements of Candomble to cinema, like rituals that carry us to change, the same happens with images of political ideology on the cinema. However, this is one language in conflict that give power to Exu in the movie.
ASSUNTO(S)
cinema cultura religião candomble
ACESSO AO ARTIGO
http://libdigi.unicamp.br/document/?code=vtls000243581Documentos Relacionados
- Glauber Rocha, ensaísta do Brasil
- O POVO MESSIÂNICO O MESSIANISMO POLÍTICO DE GLAUBER ROCHA
- Da fome à Tropicália : transformações estético-temáticas de Glauber Rocha entre Deus e o Diabo na Terra do Sol e O dragão da maldade contra o Santo Guerreiro
- A poética e a política no cinema de Glauber Rocha e Sembene Ousmane
- O cinema tricontinental de Glauber Rocha: política, estética e revolução (1969-1974)