Entre o fogo e o vento : as praticas de batuques e o controle das emoções

AUTOR(ES)
DATA DE PUBLICAÇÃO

1998

RESUMO

Since Brazil-Colony, the ancient "batuques" (generic name of black dances accompanied by percussion instruments) had been explored by historiography as an example of prohibitions expressed by municipal laws against black people. To a considerable number of studies, such prohibitions aimed to preserve slave labor strength. In opposition to those investigations, this reserch focused its central subject on the "batuques", considering that the restrictions towards them were with the purpose of controllingthe emotions,as a resourceof 19th century"civility" . For that purpose, they managed to use social and behavioral municipal codes and rules directed specifically to black slaves and fTee black people, giving birth to a chistian-catholic way of behavior, as a continuity to european civilization. In Brazil, the ancient "batuques" were motivated by the feeling of ancestry, inherited from a habitus structured by Aftican societies. Oral, written and iconographic documents showed that those "batuques" are still alive nowadays, with artistic and religious characteristics. These last characteristics, with the emotional and social control, combined with the self-control, were fundamental to the development of a "batuque" as a "home" activity, forrnly restricted only to slaves. The gradual and slow change from that primitive "batuqe" to an artistic afro-dance was possible due to an interdependent functional process between black and white people, with the changing of each person s function inside the "batuques". So, we have now a integrated process of African civilization, with its ancestral habitus, bulding a new society Resumen: Los antíguos batuques han sido explorados por la historiografia como ejemplo de las prohibiciones hechas a las razas negras por las leyes municipales en el Brasil Colonial. Para un considerable número de esos estudios, estas prohibiciones tenian como objetivo controlar la fuerza de los esclavos. Al contrario de esas investigaciones, este estudio priviligió como tema centrallos batuques, considerando que las restricciones impuestas a ellos se dieran en el sentido de controlar las emociones como "civilizador" en el siglo XIX. Entretanto, se utilizaban codigos de comportamiento social, direccionadas a los negros esclavosy negros libres, através de las posturas municipales, haciendo salir una etiqueta cristiana-católica en continuidad a la civilización europea. En Brasil los antíguos batuques eran motivados por el sentimiento de ligación con la ancestralidad, heredada de un habitus estructurado por las sociedades africanas. Los documentos escritos, orales y iconograficos demuestran que esos batuques permanecen hasta hoy en nuestra sociedad, con características religiosa y artisticas. En estas últimas, el control social de las emociones y el autocontrol asociado a el, fueron fundamentales para el desarrollo de una actividad artesanal de batuque, antes circunscrita a las razas esclavizadas. El cambio lento y gradual de una arte de artesanía de batuques para una práctica artística de danza afto fue posible por medio del proceso de interdependencia funcional entre negros y blancos que participaban de la sociedad esclavista, como tambiém la alteración de las funciones de los individuos en el interior de los propios batuques. Tenemos portanto, un proceso de integración de la civilización africana, con habitus ancestrales, constituyendo una nueva sociedad

ASSUNTO(S)

civilização - vida e costumes sociais antropologia social lazer dança etnicismo

Documentos Relacionados