Child Psychotherapy in a cultural-historical perspective: The movement of subjectivity in Art Therapy

AUTOR(ES)
FONTE

Estud. psicol. (Campinas)

DATA DE PUBLICAÇÃO

07/03/2019

RESUMO

Resumo Este trabalho apresenta a psicoterapia infantil na perspectiva cultural e histórica. Tem por objetivo compreender o movimento dos processos e formações subjetivas, em contexto psicoterápico, por meio de ações e relações desenvolvidas em um ateliê de arteterapia. Trata-se da discussão teórico-metodológica de registros elaborados pela autora/terapeuta em atendimentos a uma menina de quatro anos. A análise e construção das informações inspiraram-se nos princípios da Epistemologia qualitativa propostos por González Rey, que discute a ênfase do singular, a relação dialógica e o caráter construtivo-interpretativo, reconhecendo, na psicoterapia, o fazer artístico como condutor de novos processos de subjetivação do indivíduo. A presente pesquisa evidencia que os novos sentidos subjetivos, produzidos a partir dos tensionamentos provocados, proporcionaram condições para a produção de outras e novas configurações subjetivas.Abstract This paper presents an approach on psychotherapy for children using the theoretical foundations of subjectivity under a cultural and historical perspective. The purpose of this study is to understand the movement of subjective formations and processes in the psychotherapy context, through actions and relations developed in an Art Therapy atelier. This is the theoretical and methodological discussion of records elaborated by the therapist when caring for a 4-year-old girl. The principles of qualitative Epistemology proposed by González Rey inspired the analysis and construction of information along the study, which discusses the emphasis of the singularity, the dialogical relationship and constructive-interpretative character that recognizes interpretive psychotherapy, and the artistic practice as a driver of new processes of an individual subjectivities. It was found that the new subjective senses, which were produced from the induced tensions, allowed the recognition of the artistic practice as a driver of new processes of subjectivation, and provided conditions for the production of other, new subjective settings.

Documentos Relacionados